Branding în modă

Autor: Ana Raluca Chiosa
Articol vizualizat de 4110 ori.
Postat la 19 aug 2013

 

Industria modei este o afacere în care brandingul reprezintă o modalitate comună pentru companii să se diferenţieze de concurenţă şi să obţină un avantaj competitiv.

 

În industria modei, brandul reprezintă o modalitate strategică pentru a diferenţia firma de competitori, deoarece elemente speciale – cum ar fi cele simbolice şi evocatoare – sunt mai importante decât cele tehnice şi funcţionale. Faptul că moda depinde de un orizont scurt de timp, de sezon, a determinat companiile să-şi orienteze strategiile spre produs.

Însă diversitatea produselor existente pe piaţă influenţează percepţia cumpărătorilor. Managerii din industria modei, care au orientare de marketing, înţeleg că pentru a fi competitivi pe piaţă se impune comunicarea unui set de valori emoţionale şi stabilirea unei relaţii continue cu clientul.

Hainele de marcă le permit consumatorilor să creeze percepţii despre valoarea produsului şi a brandului ("brand equity" – diferenţa de numerar pe care clientul o plăteşte pentru un articol de îmbrăcăminte de marcă faţă de unul obişnuit).

Un brand generează semnificaţii la nivelul atributelor (calitate, comfort), beneficiilor (a te simţi important şi admirat), valorilor (prestigiu, statut) şi personalităţii (personalitatea creatorului de modă se transferă brandului).

Prin comunicarea de brand se transmit valorile, viziunea şi promisiunile unui brand. Indiferent de canalul folosit şi de metoda aleasă, comunicarea de brand trebuie să fie clară, concisă, adecvată target-ului şi mediului de comunicare utilizat.

 Brandul este simbolizat printr-o marcă. Brandingul reprezintă procesul de creare a identităţii de brand.

 

Naming

 

Rivkin şi Sutherland (2009) clasifică numele brandurilor în iniţiale, descriptive, aluzive sau născocite.

Numele formate din iniţiale sunt compuse din iniţiale scrise cu majuscule: DNKY, YSL, H&M.

Numele descriptive sunt denumite şi "nume de moştenire", deoarece fac adesea trimitere la origini. Companiile de modă sunt create în jurul unei personalităţi, de aceea cele mai multe branduri poartă numele fondatorului sau designerului: Chanel, Prada, Dior.

Numele aluzive sugerează un anumit produs, companie sau principalul său beneficiu. Operează prin intermediul conotaţiilor şi aluziilor, făcând trimitere la o comparaţie, metaforă sau referinţe culturale: Nike, Jolidon.

Numele născocite sunt inventate şi se bazează pe înţelegerea inconştientă a sunetelor şi cuvintelor şi pe abilitatea consumatorilor de a transfera aceste înţelesuri numelor noi: Tina R, Karotte.

 

Logo

 

La început, logo-urile şi etichetele obişnuiau să fie puse pe interiorul articolelor de îmbrăcăminte. În timp, ele au devenit simboluri ale statutului social, fiind inscripţionate pe exteriorul hainelor. Unii designeri şi-au creat propria linie vestimentară, cu logo sau numele ţesute în modele.

În modă, identitatea vizuală este formată din fonturi stilate şi culorile alb şi negru.

 

Logo Chanel a fost proiectat în 1925, de însăşi Coco Chanel, pe baza iniţialelor ei: doi C spate în spate, care se întrepătrund.

Logo Fendi este reprezentat de două litere F, aşezate în poziţie inversă, ca şi cum ar forma un puzzle.

Logo Hermes reprezintă o trăsură şi un cal, simbolizând evoluţia companiei în timp.

În 1901, Thomas Burberry avea o comandă mare de livrat, pe care a însemnat-o cu noul logo: figura unui cavaler în armură, fluturând un steag pe care era înscris "Porsum".

Logo-ul Givenchy constă dintr-un cvadruplu G ce formează un pătrat mai mare. Acest simbol aminteşte de bijuteriile celtice, cu un design la fel de complex şi delicat.

Louis Vuitton este renumit pentru genţile cu monogramă, bagaje şi alte accesorii. Logo-ul îl constituie un motiv floral, de inspiraţie japoneză, reprezentând iniţialele brandului. Fontul folosit este distins, atractiv, cu iniţialele în relief.

Calvin Klein şi-a lansat identitatea vizuală în 1968. Logo-ul de culoare închisă este utilizat pentru îmbrăcămintea haute-couture, logo-ul gri este pentru articole prêt-à-porter, în timp ce logo-ul alb este pentru articole sport.

 

Pornind de la creaţie, comunicare şi până la mesajul receptat de purtătorul creaţiei vestimentare, moda este creatoare şi purtătoare de imagine. Produsul nu se „făureşte” doar în drumul parcurs de la atelierul de creaţie la prezentarea lui pe podium. El ajunge finisat atunci când acesta se stabileşte în mintea consumatorului, adică devine brand, apt să dezvolte loialitate.

Acest articol vi s-a parut interesant? (25 voturi)

Nu exista comentarii la acest articol.
Posteaza un comentariu
Nume
Email
Subiect
Comentariu

fashiongale.ro

Comanda acum!